Home | Nieuws | Grand Banks: Hoe het begon

Grand Banks: Hoe het begon

20 juli 2023
Het verhaal van Grand Banks
Hoe het begon

Het verhaal van Grand Banks begint ongeveer 70 jaar geleden in Hong Kong wat indertijd een onderdeel was van de Britse Koloniën. Robert Newton een Amerikaanse Expat was toen de manager van Bireley’s Frisdrank Fabriek, die gevestigd was in een straat die “Mok Cheong” genaamd was, wat vrij vertaald “de fabriek die met hout werkt” betekent. Robert had geen enkele ervaring als Scheepswerktuigkundige of Ontwerper. Maar Robert in zijn 50er jaren, had geen enkele ambitie om met pensioen te gaan. Aan zijn 2 zonen stelde hij voor om een jachtwerf te gaan vestigen op een leegstaand stuk land, waar vrachtwagens van het bedrijf waar hij werkzaam was elke avond werden geparkeerd. En zo was het zaadje geplant, zoals dat wel vaker gaat met grootse ideeën

De geboorte van een Icoon
American Marine

Tegen 1962 heeft Robert het florerende bedrijf verplaatst naar Junk Bay. Onder de naam American Marine, bouwen hij en zijn zonen zware zeilboten en motorjachten. Naarmate de reputatie groeide, trok deze ook enkele van ’s werelds vermaarde scheeps architecten aan – Sparkman & Stevens, William Garden, Nat Herresehoff &Ray Hunt.

Zij bereikten een baanbrekend moment in hun ontwikkeling in de vroege 60’er jaren, met de lancering van de Chantyman. 35 voet in lengte en diesel aangedreven. Deze had een verhoogde stuurhut, hoge verschansingen en zachter lijnen van de romp.

Hoewel deze boot nauwelijks leek op de elegante lijnen van een hedendaagse Grand Banks, was deze boot zeker het ontwerp van een trawler in productiestijl.

Het succes
van de Grand Banks

Het succes leidde tot een fundamentele verandering in de strategie van het bedrijf. De aantrekkingskracht van deze 36 voet, diesel aangedreven kruiser, leidde tot het opzetten van een productielijn die op den duur zou gaan leiden tot de Grand Banks zoals we die kennen. Sinds 1965 toen de eerste werd geïntroduceerd, zijn er 1136 Grand Banks 36 gebouwd.

In 1968 werd de werf verplaatst van Hong Kong naar Singapore en 5 jaar later werd de ingrijpende beslissing genomen om de romp van Polyester te maken in plaats van hout. Dit besluit was genomen zonder de dealers en cliënten op de hoogte te brengen, om dat men kritiek van hun kant wilde voorkomen. Uiteindelijk bleek dit een waardevol besluit te zijn die de sterkte van de romp, gewicht, duurzaamheid en betrouwbaarheid ten goede kwam.

Kort na de introductie van de GB36, kwam de GB42, welke tot 2005 werd geproduceerd en er uiteindelijk 1560 van zijn geproduceerd. Samen met de GB32 en GB49, werden dit dus de Heritage / Classic series, die samen de Trawler categorie vormden in de motorjacht industrie. 40 jaar later kan je nog steeds vele van deze jachten op het water tegenkomen, varend langs de kustwateren en zelfs op de oceaan.