Home | Alle verslagen | Najaarstocht 2022

Najaarstocht

Grave-Heusden-Woudrichem-Biesbosch

Dag 1 – zondag 2 oktober 2022

Vroeg op, want vandaag varen we naar Grave, maar voordat we konden vertrekken werden we verrast door vers stokbrood en diepvries donuts. Debby Leijten en Wim van Geenen zijn jarig en zij zijn dan ook uit volle borst toegezongen. Na het uitvaren sluiten wij de rij en zien al die mooie “teak konten” voor ons uit varen. Een mooie dag, de eerste onderbreking is de sluis bij Lith. Daar het Grand Banks smaldeel wat sneller voer dan de ADAGIO troffen wij bij de sluis geen GB’s meer aan en mochten wij direct de openstaande stuurboord sluis invaren. Groot was dus onze verrassing toen van bakboordzijde werd geroepen en de hele GB vloot boven de rand van de bakboordsluis uitkwam . Wij hadden niet door dat zij de sluis hadden gevuld. Na de sluis van Grave werden we met vereende krachten van de de havenmeester allen aan een ligplaats geholpen. Grave, een prachtig stadje wat uitnodigde voor een eerste wandelingetje. Tegen borreltijd werden we door Carl en Frederic naar het Arsenaal geleid. Tijdens de borrel werd met een amusant systeem de tafelschikking vastgesteld met verassende uitkomsten. Een heerlijk diner in het sfeervolle restaurant besloot onze eerste vaardag in verwachting wat de volgende dag zal brengen.

Henk & Ellen

Dag 2 – maandag 3 oktober 2022
Ligdag in Grave Vestingstad

s’Morgens was alles nat van de dauw, dus eerst droog schip maken. Op ons programma stond een stadswandeling die goed was georganiseerd. Er waren twee gidsen aanwezig en dus werden de groepen verdeeld. Onze groep startte bij de oude waterpomp. Er volgden nog heel veel andere oude historische gebouwen, beelden en een prachtige kerk. De gids van onze groep kon ook heel smakelijk vertellen want zijn hele jeugd lag in Grave. Het weer was geweldig goed voor deze tijd van het jaar. Droog en zonnig. Na de toch wel fikse wandeling van anderhalf tot twee uur lang waren we wel toe aan een bakkie koffie, wat smaakt dat dan heerlijk. Dan aan boord even lunchen, want rond twee uur ging het GB winkeltje weer open. Er waren wel weer nieuwe mooie spulletjes te koop. De middag was vrij om te besteden, dus lekker (weer) door het centrum om wat leuks te scoren, maar de meeste winkels waren dicht op maandag. Om half vijf verzamelen op de kade om dan te lopen naar een BBQ en borrellocatie?? Warme kleding wordt aanbevolen. Na een kwartiertje wandelen (weer) door het stadje gingen we een grote oprijlaan op bij een prachtig gelegen huis met hele grote tuin. Achter het huis in de tuin waren drie grote tafels opgesteld met comfortabele stoelen en gezellige verlichting. Het was het huis van Carl (onze organisator) zijn zus Victoire. Zij stelde alles ter beschikking voor onze GB-Amicale BBQ. Er stond een geweldig bbq-buffet en alles werd heerlijk bereid door de kok Lars. Er was heerlijke zalm, kipspiesdijen, lekkere hamburgers, saté en biefstuk. Voor de vegetariërs was er voldoende keuze uit heerlijke salades, maïs, gegrilde groenten en couscous, Teveel om op te noemen. Er werd overheerlijke wijn geschonken en een geweldig lekker biertje erbij. Voor de koukleumen onder ons stond er een vuurkorf en er lagen overal warme plaids. Na afloop met elkaar opruimen en gezellig naar de boot terug wandelen. Het was weer een geweldige geslaagde dag, mede dankzij Victoire de zus van Carl. Top!!

Gerda en Wim van Geenen van de LARS

Dag 3 – dinsdag 4 oktober 2022
Grave – Woudrichem

Een strakblauwe lucht, het is 7 graden. Ik breng Merel koffie op bed, zij blijft nog heerlijk even liggen en valt vaak nog even in slaap bij het geronk van de motoren. Ik gooi de trossen los om 8:45 uur en we vertrekken uit de jachthaven van Grave. Nog een stukje stroomopwaarts. Ik geniet op de flybridge van een kop koffie en de opkomende zon die eerst tussen de bomen door schijnt en er vervolgens bovenuit komt. De temperatuur loopt nog iets op. Even later lopen we de “Vlotburg” voorbij, een reizend museumschip in de vorm van een kasteel, waar, naar men zegt, een echt paard aan boord is. Het paard vindt het blijkbaar nog te vroeg en laat zich niet zien. We draaien het Maas-Waalkanaal op. Onderweg stoppen we een paar keer af om geen hinderlijke golfslag te veroorzaken voor de kanoërs die ook genieten van het prachtige najaarsweer en graag hun stoeltje droog willen houden. Aangekomen bij Sluis Weurt moeten we even wachten. We varen om 10:45 uur de sluis binnen, gevolgd door het inmiddels ook gearriveerde kasteelschip. Paard nog steeds niet wakker. Een half uur later varen we de sluis uit en draaien de Waal op, stroomafwaarts, de snelheid op de GPS loopt op naar ruim 10 knopen. Met deze snelheid komen we rond 14:30 uur aan in Woudrichem. We hebben vandaag 48 mijl afgelegd, waarvan een deel in formatie, dat blijkt toch altijd weer een hele uitdaging.

De Legend vaart als eerste naar binnen. Wij wachten zoals afgesproken bij de ingang van de Afgedamde Maas en Han roept ons, van groot naar minder groot, af om binnen te varen. Wij varen als een van de laatsten naar binnen en aanschouwen het mooi gecontroleerde proces van schepen die als een soort zwanendans draaien en achterwaarts de haven invaren. Om 15:00 uur liggen alle Grand Banks netjes aan de bijna 100 meter lange steiger van de Historische Stadshaven van Woudrichem afgemeerd. We houden een steigerborrel, praten gezellig en genieten van de laatste zonnestralen van deze dag. Terug aan boord krijgen we trek. We openen het programmaboekje: “Ojaa we moeten zelf koken vandaag…” We zoeken online maar er blijkt weinig tot niets open te zijn in Woudrichem op dinsdag. We openen de koelkast en zitten al snel weer online. We vinden een snackbar op loopafstand. Net op dat moment komt Gert aanlopen die ons uitnodigt voor een diner aan boord van de Witte Draeck. We borrelen gezellig verder en krijgen een heerlijke Risotto van Elze voorgeschoteld. Han loopt nog een laatste steigerronde en schuift voor een goed gesprek nog even aan. Het is al lang na middernacht als we allen bootwaarts gaan en deze mooie dag afsluiten.

Merel & Jurriaan A/B Mirage

Dag 4 – woensdag 5 oktober
Woudrichem

Vandaag een vrije dag in t mooie Woudrichem, dus konden we uitslapen. Na het ontbijt hebben we lekker koffie gedronken bij onze buren Koos en Gerda van de Wilde Zwaan. Tussen de middag een tosti gegeten bij Ruitentroef aan boord en daarna om 14.00 uur met 6 personen de veerpont genomen richting Gorkum om gezellig te winkelen. Een ander groepje ging die middag naar Het Visserijmuseum en ook hebben er een stel een wandeling gemaakt in Woudrichem. Later op de dag toen bijna iedereen weer terug was aan boord, werd er spontaan een steigerborrel georganiseerd. Iedereen nam een fles van boord mee en de dames zorgden voor de hapjes, dat was erg gezellig. Om 17.15 uur ruimden we op, omdat we om 17.30 uur naar restaurant ’t Oude Raedthuys. We deden weer briefjes trekken met acteurs/serie zodat we weer gezellig bij anderen aan tafel kwamen zitten en we hebben weer heerlijk gegeten. ’s Avonds na het eten kregen we van de organisator en voorzitter te horen dat we de volgende ochtend om 7.00 uur al zouden gaan varen. Lekker vroeg, dus ging iedereen later meteen aan boord om moe en voldaan na een mooi dag te gaan slapen ;).

Jacco en Regina van Leeuwen a/b Zeeleeuw

Dag 5 donderdag 6 oktober 2022
Woudrichem – Heusden

Vandaag alweer de laatste dag van onze najaars-tocht ! Wat gaat het allemaal weer snel voorbij … Ondanks de belofte in het programmaboekje, dat we na een kort palaver om 09.00 uur zouden vertrekken, bleek de Biesbosch sluis slechts te draaien van 08.00 tot 09.00 uur. Oftewel: vroeg op en vertrek om 07.00 uur ! 👊🏻 In het holst van de nacht vertrokken we in het donker richting Werkendam. Wekker gezet om niet te vergeten om bij zonsopgang (07.50 uur) de vlag uit te hangen. Onderweg naar de sluis bleek de Davia toch niet meer mee te gaan met onze tocht met gids. Daardoor helaas geen groots afscheid in de Biesbosch. Er konden slechts 3-4 schepen tegelijk in de sluis, maar het ging heel vlot en soepel. Als gevolg daarvan lagen we al om 08.30 uur in de Biesbosch haven. Carl ging de gids (Kees) ophalen en ondertussen mochten wij met Joke en Nico nog even genieten van een heerlijke koffie bij Jacco en Regina aan boord. Om 09.00 uur vertrokken we, onder begeleiding van Kees op marifoonkanaal 88, voor een mooie tocht door de Biesbosch. Onderweg veel geleerd over de geschiedenis daarvan, de spaarbekkens en de zeearend. Om 10.45 uur namen we afscheid van Kees en vervolgden we onze tocht naar Heusden. We kwamen rond het middaguur aan; lekker op tijd om Heusden nog even in te gaan. Na wat gewinkeld te hebben, zijn we op het zonnige terras terecht gekomen van het Pannenkoekenhuis. Daar genoten van een echte smul-koffie! Daarna terug naar de boot: opfrissen en omkleden voor het laatste diner van deze week. Het was nog een verrassing waar we naartoe zouden gaan! Om 17.45 uur vertrokken we met de groep vanuit de haven en werden we verrast met een glas bubbels bij restaurant van Dijk . Daar hebben we weer lekker op het terras in de zon gezeten. Ook vandaag werden er weer lootjes getrokken om je tafelgenoot en tafelnummer te vinden. Jan en ik zaten niet aan 1 tafel , maar dat mocht de pret niet drukken! Het eten was echt fantastisch ! Maar wel beetje veel van het goede… heerlijk gesmuld. Tussen de gangen door werd Carl in het zonnetje gezet vanwege de goede organisatie. Ook de prijsuitreiking van de beste midgetgolfers was eindelijk daar! (Daar had ik me enorm op verheugd, want ik behoorde eindelijk een keertje tot een winnend team 😇) Jurriaan en Joke ontvingen hun prijs voor de beste individuele speler. Helaas …. De prijs voor winnend team was ingetrokken, hahahaha ! Hadden wij weer …. Na het diner weer naar de haven gelopen. Uiteindelijk nog even aan boord van de Ruitentroef terechtgekomen, waar we onder het genot van een drankje, de week nog even hebben doorgenomen. Daarna heerlijk ons bedje in, want na een lange dag moeten we ook de volgende dag weer= vroeg op. We vertrekken naar Heeg: onze winterstalling voor dit jaar. Het seizoen zit er weer op! We hebben een heerlijke week gehad, met lieve en gezellige mensen ! Bedankt voor de goede organisatie en tot onze volgende reis !!!